Vloggen voor bedrijven

Leuk hoor, dat vloggen en ik hoor dat steeds meer bedrijven dit ook doen maar wat ik moet ik ermee voor mijn bedrijf?

Vloggen voor bedrijven is nog redelijk nieuw maar het is een heel interessant marketingmiddel. Als bedrijf wil je graag een persoonlijke connectie maken met je klant. Vloggen over je dagelijkse bezigheden in je bedrijf en een kijkje in de keuken of achter de schermen geven is een perfecte manier om je klanten bij je bedrijf of merk te betrekken. Vloggen is namelijk heel persoonlijk en het kan klanten helpen om een vertrouwd gevoel te ontwikkelen voor jouw bedrijf.

Vloggen is dus een uitstekende marketingtool en levert bedrijven o.a. deze voordelen op:

– VLOGS GEVEN JE BEDRIJF EEN GEZICHT

Je klanten krijgen een veel beter beeld van wie je bent en van wat je doet. Mensen krijgen een kijkje in de keuken en je kunt heel mooi je authentieke zelf laten zien want dat is juist de bedoeling van een vlog, niet te gepolijst. Hierdoor zijn klanten beter in staat om te beoordelen of jouw bedrijf/merk bij hen past. Met vloggen kun je al snel een groep trouwe volgers/klanten krijgen. Stel dat je met je bedrijf worstelt met een imagoprobleem kunnen vlogs daar verandering in brengen.

– VLOGS VOORZIEN KLANTEN GEMAKKELIJK VAN AANTREKKELIJKE CONTENT

Geen traditionele reclamepraatjes, daar zitten mensen steeds minder te wachten. Hun probleem moet centraal staan, niet jouw product. Een vlog is compleet anders dan een commercial of reclame. Door een vlog krijg je sneller een gunfactor. Een vlog spreekt ook veel meer tot de verbeelding. Je hoeft niet alles woord voor woord uit te leggen hoe en wat het werkt in je bedrijf, maar je kunt dingen gewoon laten zien in je filmpje.

VLOGS VERGROTEN JE BEREIK ENORM

Mensen, ook klanten, vinden het steeds leuker om vlogs te bekijken. Daarbij gaat het ze vaak om de persoon of het bedrijf achter de camera, om het achterliggende verhaal. Mensen delen video’s veel sneller wanneer de content hen aanspreekt. Je kunt bij het vloggen zelfs gebruik gaan maken van social influencers (sociale beïnvloeders), oftewel, andere vloggers. Wanneer andere vloggers iets positiefs melden over jouw bedrijf/merk, kan je dat extra volgers en/of klanten opleveren. Samenwerken met vloggers kan daarom dus heel interessant zijn.

VLOGS ZIJN EEN GOEDKOOP MARKETINGINSTRUMENT

Het maken van een Het maken van een video voor bijvoorbeeld je website of YouTube-kanaal kan weinig geld kosten en veel opleveren. Zeker als je content goed in elkaar zit en de inhoud waardevol is voor je doelgroep en je klanten.

VLOGS GENEREREN AANDACHT

Aan het maken van een video wordt vaak veel aandacht geschonken, vaak veel meer dan bij het schrijven van een artikel.De kwaliteit van je content gaat daarmee dus omhoog en mensen waarderen dat.

Oke, vloggen heeft dus echt wel nut. Maar waarover moet ik dan vloggen voor mijn bedrijf?

Wanneer het gaat om vloggen (voor bedrijven), is het is de bedoeling dat je regelmatig een video publiceert. Het is belangrijk dat je in deze video’s het gezicht van je bedrijf laat zien en dat je interessante content deelt zoals eerder genoemd.

Een aantal ideeën waarover je zakelijk kunt vloggen voor bedrijven:

  • een typische werkdag. Dit is een ideale manier om bijvoorbeeld meer sollicitanten te trekken;
  • bij de lancering van nieuwe producten/diensten;
  • wanneer je een vacature hebt;
  • voor, tijdens of na gesprekken met interessante mensen binnen je vakgebied;
  • wanneer je te maken hebt met onderwerpen/situaties/producten die vragen om uitleg of demonstratie;
  • een training van medewerkers (wat leren we, waarom zijn we hier en wat vinden we ervan als medewerkers?);
  • een groot evenement dat jouw bedrijf organiseert of waar je als bedrijf bij aanwezig bent;
  • een stukje van het productieproces van je product;
  • een brainstormsessie;
  • een campagne die je aan het uitzetten bent;
  • etc, etc…

Tips voor goede vlogs – vloggen voor bedrijven

Je hebt besloten om zakelijk te gaan vloggen maar je wilt ook kwaliteit leveren. Waar moet een goede vlog aan voldoen?

  1. Bedenk voordat je gaat filmen hoe je je bedrijf wilt presenteren. Wat wil je uitstralen?
  2. Kies een onderwerp. Zorg dat je weet waar je het over wilt hebben.
  3. Wees goed voorbereid. Leg de spullen klaar die je nodig hebt en weet wat je wil zeggen. Zo voorkom je dat een vlog onprofessioneel overkomt.
  4. Vraag van tevoren of mensen wel of niet in je vlog willen. Niet onbelangrijk in verband met de privacywetgeving tegenwoordig. Vraag het echt van tevoren anders zou al je materiaal onbruikbaar kunnen zijn.
  5. Check je outfit en kapsel. Wellicht overbodig om te zeggen maar check nog even of je kleding geschikt is, of er geen vlekken op je kleding zitten, of je haar goed zit en er niks tussen je tanden zit.
  6. Zorg voor een goede camera en goed geluid. Slecht beeldmateriaal is een no go en slecht geluid helemaal, zorg dus voor een rustige omgeving met zo min mogelijk achtergrondgeluid.
  7. Deel relevante en waardevolle content. Zonder goede content heeft vloggen geen zin en krijg je ook niet al die volgers waar je op hoopt.
  8. Laat een stukje persoonlijkheid zien. Niet alles hoeft perfect te gaan in je vlog en niet alles hoeft ingestudeerd te zijn. Een stukje spontaniteit wordt vaak ook enorm gewaardeerd. Het maakt het menselijk en persoonlijk.
  9. Verspreid de URL van je vlog via andere marketingmiddelen, zoals je social media pagina’s en je website.

Succes! Neem je contact met ons op wanneer we je kunnen helpen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *